bloglovin

søndag den 5. april 2015

Wanna-be Tebirkes


Jeg fik sådan en umanerlig lyst til Tebirkes i morges ... 

Efter en tur på Google fandt jeg en opskrift på pcoliv.dk ... Jeg havde dog ikke noget affedtet mandelmel, bruger ikke mælk og bryder mig ikke synderligt om husk i bagværk, så jeg har tunet og ændret opskriften.

Resultatet er velsmagende morgenbrød a la tebirkes... Ægte tebirkes bliver de aldrig som - det er tæt ved umuligt at lave den sprøde og tynde dej... Men smagen er der! Og så mætter de væsentligt bedre end originalerne! 

Tebirkes (8 stk)

Dejen:
100 gram smør
4 æg
1 dl piskefløde
2 spsk sukrin gold
2 dl Pofiber
1 dl mandelmel (ikke affedtet)
0,5 dl Kokosfibermel (affedtet)
2 tsk bagepulver 

Smelt smørret mens du pisker æg og fløde sammen i en skål. Bland alle de tørre ingredienser i en skål for sig. 
Rør halvdelen af det tørre i æggemassen, rør derefter den smeltede smør i og derefter resten af det tørre. 
Saml dejen til en kugle med en dejskaber og stil dejen til at hvile i ca. 10 minutter. 

Tænd ovnen på 200 grader varmluft og gå i gang med at lave remoncen.

Remoncen:
50 gram blødt smør
1/2 dl sukrin gold
1/2 tsk mandelaroma

Blødgør smøret ved at stille det ganske kort i ovnen (hold øje) eller giv det 15-20 sek i microbølgeovnen. Det må gerne smelte lidt. Rør sukrin og mandelaromaen grundigt i og stil på køl til det skal smørres på dejen.

Samlingen af tebirkes:
2 stykker bagepapir
Kagerulle
Dej
Remonce
Blå birkes

Rul dejen ud mellem de to stykker bagepapir - den skal være omkring 5 millimeter tyk og rektangulær. 
Tag det øverste bagepapir af og smør remoncen ud i en stribe på langs (den lange led) - smør det ud, så den midterste tredjedel af dejen er dækket af et tyndt lag.

Fold først den ene yderste tredjedel af dejen over remoncen (ved at løfte det med bagepapiret og så fjerne bagepapiret fortigtigt) dernæst løfte den sidste tredjedel af dejen over de to foldede tredjedele (som før beskrevet) 

Det kommer til at se sådan ud: 


Drys med blå birkes og del dejen i 8 lige store dele med en skarp kniv. 
Løft dine birkes over på en bageplade en ad gangen med en våd spartel:



Bag i 10-12 minutter midt i ovnen til de er sprøde og gyldne. 

Server lune med tandsmør 

Jeg troede de ville være til den liberale side - men efter jeg har spist hele to har keg kun fået 6,3 gram KH i alt! Der er under 5 gram KH pr 100 gram i! Og jeg er nærmest lykkelig!

2 kommentarer:

  1. Du har vel ikke tilfældigvis udregnet nærings værdierne til denne opskrift? :-)

    SvarSlet