bloglovin

fredag den 28. november 2014

Mandel a l'amande - LCHF "Ris a l'amande"


Julen er på vej og jeg har været meget i tvivl om hvorvidt jeg skal tænderne i ægte Ris a l'amande juleaften eller ej... For helt ærligt så tiltaler hytteost- og/eller chiagrøds-tanken mig ikke.

Så jeg har forsøgt mig frem til denne version, der er lavet på afkølet Mandel-Morgengrød ... 

Mandel a l'amande (6 portioner)  

1 portion kold Mandel-Morgengrød
1/2 vaniliestang eller 1/4 tsk vaniljepulver 

75 gram groft hakkede smuttede mandler
1/2 vaniliestang eller 1/4 tsk vaniljepulver 
2 spsk sukrin 
6 dl piskefløde

Kog mandelgrøden med 1/2 vaniliestang inden den nedkøles. Hvis du står med en rest kold mandelgrød uden vanilje tilsat kommer du blot kornene fra denne halve vaniljestang i sammen med resten af vaniljen senere i processen.

Smut mandlerne ved at lade dem stå i blød i kogende vand i 7-10 minutter, hæld dem i en sigte og skyld dem med koldt vand og smut/tryk dem ud af deres skal. Læg dem på et viskestykke og dup dem tørre. Hak dem groft med kniv eller i en mini-hakker.

Knus sukrin med vaniljen i en mini-hakket og vend blandingen og de hakkede mandler i den kolde grød.

Pisk fløden til skum og vend grødblandingnen deri lidt ad gangen ... stop når du når frem til din favorit konsistens. 

Server med LCHF Rabarber Marmelade, LCHF Bærsymfoni Marmelade eller sukkerfri råsyltede kirsebær.





1 kommentar:

  1. charlotte damsgaard andersen29. november 2014 kl. 12.30

    Det lyder rigtigt skønt Sisse ;)

    Jeg har bare lige et spørgsmål... I mandelgrøden, skal der så salt i, hvis man vil bruge den a la mande?

    Tænker her på, at i Ris a la mande er det jo en dødssynd at putte salt i grøden pga smagen ;)

    Hvad har du gjort mht kirsebærsovs?

    Mange tak og hilsner

    Charlotte Damsgaard

    SvarSlet