bloglovin

mandag den 10. november 2014

Æglatte med instant kaffe


Hvis du følger min blogs facebook side: You Lose Some - i køkkenet med LCHF og min Instagram profil @sissetrolle har du nok bemærket at jeg har testes instant kaffe med smag i min æglatte.

I første omgang blev det med Café Noirs tre smagsvarianter: hasselnød, karamel og chokolade ... Og de sidste par dage har jeg kombineret smagene og blandt andet nået frem til en nutella og en guldkaramel version. 


Rent kvalitetsmæssigt synes jeg ikke café Noirs er helt i top. Smagen har en tendens til at blive lidt for syntetisk og balancen mellem smagstilsætning og kaffens bitterhed er ikke helt i vinkel. Men skal jeg placere de tre på en hitliste, hvor nummer et er mest balanceret og autentisk og nummer 3 er mindst, så ser det sådan ud:

1: hasselnød
2: chokolade 
3: karamel

Karamellen egner sig til gengæld enormt godt i en fudge.

Når jeg har tømt mine glas har jeg tænkt mig at kaste mig over at teste Littles forskellige instantkaffer - jeg har smagt deres chokolade trøffel og den var meget velafbalanceret.

Nå, men nu til selve latten... 

Der er en del tips og triks til den perfekte og varme latte:

1. Tag ægget/æggene ud af køleskabet aftenen før, så det ikke er is-koldt!

2. Kog en masse vand og varm blender-glasset og glas op mens du gør klar til at tilberede latten.

3. Er du salmonella-nervøs, så skold ægget ved at sænke det i en skål med lidt af det kogende vand i 10 sekunder. En sideeffekt af det er, at ægget bliver en lille smule mere lunt.

4. Lad altid din kokosolie stå ude - hvis du foretrækker smør så lad en portion stå ude sammen med ægget natten over.

5. Mens du brygger koger mere vand til kaffen, kommer du alle øvrige ingredienser i blender glasset (som du har tømt for varm vand).

6. Blend alle ingredienser på en gang ... I 30 sekunder!

7. Tøm først dit latte-glas for varmt vand, når du er klar til at hælde din latte op!

8. Nyd den frisk blendet :)

Æglatte med instant kaffe

2 store æg
2 spsk kokosolie (eller smør)
1 tsk sukrin gold
3-4 tsk instant kaffe - se variationer nederst på denne side
2 dl kogt vand

Hæld det varme vand ud af stavblenderglasset og bryg kaffen.
Kom æg, kokosolie/smør og sukrin i glasset. Sænk stavblenderen ned over, hæld det kogte vand i og blend med det samme!

Hæld det varme vand ud af dit latte glas (skal være et stort glas) og hæld æg-latten i glasset. 



For variation laver jeg flere forskellige typer af æglatte med instant kaffe:

Erstat den almindelige instant kaffe med følgende smagsvarianter 

Hasselnød 4 tsk instant kaffe med hasselnød

Karamel 3 tsk instant kaffe med karamel

Chokolade 3 tsk instant kaffe med chokolade smag

Guldkaramel 1,5 tsk instant kaffe med karamel og 1,5 tsk instant kaffe med chokolade

Nutella 1,5 tsk instant kaffe med hasselnød og 1,5 tsk instant kaffe med chokolade

ToffeeNut 1,5 tsk instant kaffe med karamel og 1,5 tsk instant kaffe med hasselnød

Toffifee 1 tsk instant kaffe med hasselnød, 1 tsk instant kaffe med karamel og 1 tsk instant kaffe med chokolade 







2 kommentarer:

  1. Tak for dine skønne opskrifter på æggelatte 😃
    Jeg nyder godt af dem hver dag. Jeg får så meget inspiration fra din blog. Tusinde tak ☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth - jeg var fået en ny blog på mit eget domæne: www.youlosesomeyouwinmore.dk

      Du kan tro der er sket meget de sidste par måneder ❤️

      Slet