bloglovin

fredag den 26. september 2014

Bærsymfoni Marmelade


I weekenderne spiser jeg bær og LCHF brøderstaninger ... Og i hverdagene kører jeg en relativ stram normal/striks LCHF livsstil... 

I mine forholdvis liberale weekender vil jeg ikke gå på kompromis med de fødevarer jeg spiser og derfor er jeg begyndt at lave min egen marmelade ... Endnu en ting jeg har skubbet foran mig fordi jeg troede det var svært. Da jeg kom hjem fra sommerferie på Bornholm i år tog jeg dog syltetøjsskeen i den anden hånd og gik i gang ... Liberal LCHF marmelade fri for kunstige sødestoffer ... Brombær marmeladen blev lidt for liberal til min stil, da jeg kom æbler i ... 

Siden da han jeg lavet rabarber marmelade og nu kom turen til en bærsymfoni af blåbær, brombær, hindbær og jordbær.

Bærsymfoni Marmelade (1 liter)

1 kg blandede røde og mørke bær (jeg brugte primært hindbær, som jeg supplerede med blåbær, jordbær og brombær)
½ dl vand (brug kun halvdelen af vand, hvis du bruger optøede frosne bær)
1 flækket vaniljestang
2 spsk citronsaft
110 gram sukrin (og/eller sukrin melis)
1½ tsk melatin 
1 tsk flydende atamon

En håndfuld mindre sylteglas, der tilsammen kan rumme 1 liter marmelade - jo mindre glad, desto bedre ift. holbarhed.

Kogende vand til at skolde glassene.

6 tsk atamon og 3 dl kogende vand til at skylde glassende i lige inden påfyldning.

Kog bær, citronsaft, vaniljestang og vand i ca. 10 minutter ved jævn varme. 
Tilsæt det meste af sukrinen (lad en spsk blive tilbage i en lille skål). Lad det koge i yderligere 10 minutter.
Tag vaniljestangen op af gryden og bland melatin og resten af sukrinen i skålen, og hæld det derefter i den kogende marmelade under omrøring.
Lad marmeladen simre ved svag varme mens du skolder glassene og skylder dem i atamonvandet (2-4 minutter) 
Sluk for blusset og tilsæt 1 tsk atamon i marmeladen under omrøring. 
Fordel marmeladen i glassene, luk dem godt og stil dem på hovedet mens de køler helt af. 

Opbevares på køl efter åbning.

Kan bruges til pandekager, LCHF morgenbollen, sødning til julesovsen, sødt til julemaden (som erstatning for gele og tyttebærsyltetøj) ...


Serveret med Crepes, flødeskum og friske bær... 



Serveret med mini-pandekager (Crepes opskrift) ... Morgenmad eller dessert 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar