bloglovin

søndag den 31. august 2014

Æg-latte ... på min måde


Min yndlingsmorgenmad på hverdage er blevet til denne gude-drik, som jeg i lang tid væmmedes ved tanken om... 

Men så prøvede jeg den (fulgte madbanditten.dk's anvisninger nøje) og faldt for den.

Ikke kun smagen, men også det den gjorde ved mig, mæthed og høj energi uden kulhydrater! Og så er det alle tiders hurtigret! Perfekt til at drikke på de hektiske hverdagsmorgener og som base inden weekend morgen/formiddags træning.

Der er en del tips og triks til den perfekte og varme latte:

1. Tag ægget ud af køleskabet aftenen før, så det ikke er is-koldt!

2. Kog en masse vand og varm blender-glasset og glas op mens du gør klar til at tilberede latten.

3. Er du salmonella-nervøs, så skold ægget ved at sænke det i en skål med lidt af det kogende vand i 10 sekunder. En sideeffekt af det er, at ægget bliver en lille smule mere lunt.

4. Lad altid din kokosolie stå ude - hvis du foretrækker smør så lad en portion stå ude sammen med ægget natten over.

5. Mens du brygger kaffen (hvad end det er stempel, filter, espresso, nespresso eller instant) kommer du alle øvrige ingredienser i blender glasset (som du har tømt for varm vand).

6. Lad kaffen køle ned til omkring 90 grader - bruger du en espresso eller kaffe maskine er kaffen brygget på denne temperatur og kan bruges med det samme!

7. Blend alle ingredienser på en gang ... I 30 sekunder!

8. Tøm først dit latte-glas for varmt vand, når du er klar til at hælde din latte op!

9. Nyd den frisk blendet :)

Enkel Æglatte

2 store æg
2 spsk kokosolie (eller smør)
2 tsk sukrin gold
2 dl stærk kaffe

Hæld det varme vand ud af stavblenderglasset og bryg kaffen.
Kom æg, kokosolie, og sukrin i glasset. Sænk stavblenderen ned over, hæld den friske kaffe i og blend med det samme!

Hæld det varme vand ud af dit latte glas (skal være et stort glas) og hæld æg-latten i glasset. 

Jeg bruger nespresso-maskine til at lave min kaffe og der findes gode stærke typer af kaffe ... for anden smag kan bruge kaffe med f.eks. vanille eller chokolade. Cafe Noir producerer nogle kapser til maskine, der både smager godt og er bedre for miljøet end nespressos egne aluminiums kapsler.

For variation laver jeg flere forskellige typer af æglatte - både med og uden kaffe:





2 kommentarer:

  1. hvor længe holder den dig mæt sisse? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig :)

      Den holder mig mæt i 5-5,5 timer :)

      Slet