bloglovin

søndag den 24. august 2014

1 minuts mayonnaise


Jeg kommer aldrig til at købe mayonnaise igen - det er simpelthen både alt for nemt og alt for let at lave det selv! Og så kan man selv styre smagsvarianterne. 

Denne mayonnaise laves på et helt æg - det gør konsistensen salat mayo-agtig... Jeg har ikke tid (læs: tålmodighed) til at piske i evigheder for at få den rette konsistens.

Værktøjet skal være i orden, hvis mayonnaisen skal blive fast og lækker! 

Når det kommer til olie er det meget individuelt, hvad der smager os. Det kommer også an på hvordan mayonnaisen ellers skal krydres. Jeg har et hav af forskellige olier og når jeg køber en olie smager jeg altid på den for at se om den egner sig til mayonnaise og hvilke krydderier og krydderurter olien vil matche.

Selv om det ikke er populært i LCHF-kredse, så er jeg gladest for den smagsneutrale raps olie... der vist nok er lidt for rig på omega-6 frem for omega 3. Jeg køber dog kun høj-kvalitetet raps olie... Du skal træffe dit eget valg... men jeg har meget svært ved at gå på kompromis med smag... og har ikke økonomi til at lave mayonnaise af ren macademia-olie.

Du skal bruge:

En stavblender
Et højt glas (som stavblenderen kan komme helt ned i bunden af)

2 dl olie 
Saften af en halv citron
1 tsk salt
krydderier/krydderurter efter eget valg (se flere variationer nederst i indlægget)
1 stort økologisk æg

Først kommer du olie, citronsaft, salt og krydderier/krydderurter ned i glaset.
Så slår du ægget ud og lader det falde ned på bunden af glasset. 
Sænk stavblenderen ned over blommen og blev til du ser den klare olie blive til hvid mayonnaise i bunden.
Stop-blend-stop-blend og kør en gang imellem blenderen op i glasset for at få det hele med.


Velbekomme :)

Smagsvarianter:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar